TELEFONSKA PSIHOLOŠKA PODPORA V ČASU EPIDEMIJE

080 51 00 – vsak delovni dan, od ponedeljka do petka, med 8. in 22. uro. Klic je brezplačen

V petek, 19. marca 2021, obeležujemo že 14. svetovni dan spanja, tokrat s sloganom »Urejeno spanje za zdravo prihodnost«. Svetovni dan spanja je pod okriljem Svetovne zveze za spanje (WSS) organiziran mednarodno priznan dogodek, namenjen ozaveščanju javnosti o prepoznavi spanja in njegovega pomembnega vpliva na naše zdravje.

Letošnji slogan opozarja na osnovno človekovo potrebo po urejenem spanju. Izpostavljeno je spanje kot »steber zdravja« in prednosti, ki jih takšno spanje prinaša za zdravo prihodnost. Študije so pokazale, da je urejeno spanje (vsak dan ob približno istem času s ponavljajočim se številom ur kakovostnega spanja) povezano z boljšo kakovostjo življenja v vseh starostnih obdobjih.

Spanje nujno potrebujemo za nemoteno telesno in duševno delovanje. Večina odraslih ljudi potrebuje med 7 in 9 ur spanja. 

Ali ste vedeli:

  • Da med spanjem naši možgani še vedno delajo? Pomembno prispevajo k odstranjevanju odvečnih ali nevarnih snovi iz telesa, obdelavi informacij, utrjevanju spomina, učenju in delovanju drugih višjih možganskih funkcij.
  • Da Slovenci spimo premalo? Po raziskavi NIJZ iz leta 2020 glede na priporočila (7 do 9 ur spanja za odrasle) v Sloveniji dovolj dolgo spi le 33 % moških in 37 % žensk med 18. in 74. letom starosti.
  • Da v spalnici ne sme biti pretoplo? Primerna temperatura naj bi znašala okrog 18°C.
  • Da telesna aktivnost čez dan izboljša naše spanje? Telesna vadba spodbuja kakovostno spanje, znižuje stres, spodbuja imunski sistem in vpliva na boljše razpoloženje. Vendar pa se priporoča, da ne izvajamo telesne vadbe v zadnjih 3 urah pred spanjem.
  • Da bi morali elektronske naprave (telefon, računalnik …) nehati uporabljati vsaj eno do dve uri pred spanjem? Modra svetloba iz zaslonov negativno vpliva na našo notranjo biološko uro, saj zavre sproščanje hormona melatonina, ki spodbuja spanje.
  • Da ni dobro uporabljati alkohola kot uspavala? Čeprav ima lahko alkohol sprostitveni učinek in olajša uspavanje, pa vodi v več prebujanj in plitko spanje preko noči. Alkohol ima tudi številne druge negativne učinke na naše zdravje.
  • Če ne moremo zaspati, je bolje, da vstanemo (po približno 15 – 20 minutah), namesto da se obračamo po postelji? Pojdimo v drug prostor in počnimo nekaj prijetnega, sproščujočega (npr. berimo knjigo, rešujmo križanke, izvajajmo vaje sproščanja). V posteljo se vrnemo šele, ko smo zaspani.
  • Da ima kar tretjina odraslih ljudi občasne težave z nespečnostjo, 10-15 % ljudi pa se muči s kronično nespečnostjo?
  • Da se za zdravljenje kronične nespečnosti kot najučinkovitejšo terapijo priporoča kognitivno vedenjsko terapijo?

svetovni dan spanja odrasli

 

V času pandemije covid-19 je še posebej pomembno, da spimo dobro in skrbimo za urejenost svojega spanja. Dobro spanje nas ščiti pred okužbami, omogoča blažji potek bolezni in izboljša imunski odgovor na cepivo ter nas dolgoročno ščiti pred okužbo. Pomaga nam pri uravnavanju stresa in učinkovitem prilagajanju na trenutno situacijo.

Več o tem, kaj lahko sami storimo za čim bolj kakovostno spanje in kako si pomagamo pri nespečnosti, si lahko preberete v naslednjem prispevku

Povzeto po: https://www.nijz.si/sl/19-marec-svetovni-dan-spanja-redno-spanje-za-zdravo-prihodnost

2018 © - ZD Idrija | Pravno obvestilo | Piškotki | Kolofon

Nujna medicinska pomoč:    (05) 37 34 212 ali 112