TELEFONSKA PSIHOLOŠKA PODPORA V ČASU EPIDEMIJE

080 51 00 – vse dni v tednu, 00.00-24.00. Klic je brezplačen

Nihče si ni mislil, da bo pandemija Covida-19, ki je Evropo zadela v začetku letošnjega leta, trajala do danes. Če je bilo na začetku v odzivu ljudi predvsem čutiti strah in zaskrbljenost, pa v drugem valu vedno bolj poročajo o utrujenosti oz. naveličanosti nad celotno situacijo, povezano s koronavirusom.

Omejitveni ukrepi imajo na ljudi psihične, fizične in čustvene vplive, med njimi tudi telesno in mentalno izčrpanost. Gre za pojav, o katerem zadnje čase poročajo širom sveta in so ga poimenovali »lockdown fatigue«.

Ne, niste edini ki se tako počuti

“Lockdown fatigue” (ustrezen prevod bi bil lahko “utrujenost zaradi omejitvenih ukrepov”) se kaže kot stanje utrujenosti in izčrpanosti, povzročeno zaradi dolgoročnih učinkov Covida-19 in sprememb, ki jih to prinaša na vsa področja naših življenj. To je stanje, ki smo ga ljudje izkusili, ko smo se bili primorani sprijazniti z realnostjo novega koronavirusa, in ki se nadaljuje že mesece, brez pravega upanja na konec, dokler ne bo izumljeno cepivo.

Dovolite si, da žalujete za »staro normalnostjo«

Veliko ljudi je začelo pogrešati stari način življenja in žalujejo za izgubo varnosti in predvidljivosti, ki jo je povzročila epidemija Covida-19.

Žalovanje je naravna reakcija na izgubo ali spremembo. Ne žalujemo samo v primeru smrti, ampak lahko žalujemo tudi za manjšimi izgubami, kot so selitev, zaključek šolanja, zamenjava službe, ali v sedanjem primeru, izguba starega načina življenja (»stare normalnosti«). Pomembno je, da si dovolite vzeti čas, da se navadite na novo rutino in aktivnosti.

Soočanje z občutki žalosti in izgube lahko vodijo do tega, da se začnemo obnašati drugače kot običajno, kar lahko vodi v napetosti in konflikte z našimi bližnjimi. Da bi se temu izognili, je koristno, da iskreno spregovorimo o tem, kako se počutimo in kaj bi nam v tem trenutku pomagalo.

Zapomnite si, da večina ljudi deli podobno izkušnjo, zato naj vas ne bo strah spregovoriti o svojih občutjih in sprejeti pomoč in podporo od drugih, če jo potrebujete.

Zakaj pride do utrujenosti zaradi omejitvenih ukrepov?

Nekateri razlogi so:

  • Ne moremo početi tistega, kar si želimo
  • Večino časa preživimo doma
  • Šolanje otrok na daljavo, medtem ko moramo sami hoditi v službo ali delati od doma
  • Naveličali smo se previdnosti
  • Odrezanost od »normalnih« socialnih interakcij
  • Občutki negotovosti in tesnobe glede svoje službe ali finančne situacije
  • Ne vidimo konca sprememb v naših življenjih, ki so rezultat epidemije Covida-19
  • Zaskrbljenost glede tega, kako bo svet izgledal po koncu epidemije
  • Vidimo ali slišimo zgodbe o ljudeh, ki se ne držijo ukrepov
  • Nasprotujoče si informacije, ki nam jih podajajo državni voditelji
  • Prevelika količina informacij, povezanih s Covidom

Kako se občuti?

Nekateri simptomi, ki jih lahko občutimo, so naslednji:

  • Razdražljivost z izbruhi jeze
  • Žalost
  • Depresivno počutje
  • Tesnoba in strah
  • Telesna izčrpanost in izgorelost
  • Težave s koncentracijo, postavljanjem prioritet, reševanjem problemov, odločanjem
  • Izguba motivacije in zmanjšan interes za aktivnosti, ki smo jih prej radi počeli
  • Težave z vzdrževanjem dnevne rutine
  • Spremembe v obnašanju, kot so: ne strinjanje z javno-zdravstvenimi ukrepi, prenajedanje ali zmanjšan apetit, zloraba alkohola ali drog
  • Motnje spanja
  • Negativne misli, kot so: »Tega ne bo nikoli konec«, »Tega ne morem več prenesti«, »Tako sem utrujen, nobene volje nimam več«, »Vsak dan je hujše«, »Ne morem več«

Kako se z njo spoprijeti?

Skušajte pri sebi sprejeti dejstvo, da čeprav se vsi želimo vrniti v neko vrsto normalnega življenja, bo to mogoče šele, ko bo varno.

Sprejmite svoje občutke in reakcije, ne bodite preveč kritični do sebe. Pri tem si lahko pomagate s pisanjem dnevnika, prakticiranjem tehnik sproščanja ali s pogovorom z osebo, ki ji lahko zaupate.

Bodite prijazni do sebe (in drugih). Sprejmite, da ste lahko bolj utrujeni, manj produktivni in motivirani kot ponavadi, ter bolj občutljivi in razdražljivi.

Poskusite si ustvariti rutino in se je čim bolj držati. Normalno je, da se počutimo utrujeni in nemotivirani, kadar naše življenje poteka povsem izven običajnega ritma. Zato je pomembno, da si ustvarite rutino spanja, obrokov, dela, počitka in telesne aktivnosti. Če delate od doma, si planirajte redne odmore, pojdite na svež zrak in se sprostite. Če hodite v službo in obenem skrbite za varstvo ter šolanje otrok, se skušajte s kom dogovoriti, da vam vsaj za nekaj časa priskoči na pomoč, da si lahko vzamete nekaj časa zase.

Povežite se z družino, prijatelji in sodelavci. Ljudje smo socialna bitja, zato je eden od najtežjih ukrepov v zvezi s Covidom morda prav omejitev druženja. Če je tudi za vas tako, potem izkoristite vse možnosti tehnologije, da ostanete v stikih z vašimi bližnjimi.

Izkoristite vsako priložnost za komunikacijo »v živo«, pa naj bo to pogovor pred hišo ali čez balkon z vašimi sosedi, pogovor z drugimi sprehajalci, ko ste zunaj na sprehodu, pogovor s poštarjem, ko vam dostavi paket, … Seveda ob upoštevanju priporočenih varnostnih ukrepov.

Vzemite si čas za sprostitev. Delajte stvari v katerih uživate, pa naj bo to poslušanje glasbe, branje, gledanje filmov, vrtnarjenje, igranje namiznih iger, zlaganje sestavljank, ustvarjanje ali ročna dela. Naj »čas zase« postane vaša prioriteta, ne pa zadnja stvar na seznamu opravil.

Skušajte uravnotežiti svoje negativne misli s pozitivnimi oz. nevtralnimi, čim bolj se osredotočite na sedanjost in skušajte obvladovati skrbi glede stvari, ki so izven našega nadzora. Preberete si lahko naše članke na temo obvladovanja skrbi.

Poiščite strokovno pomoč, če stiska postane prehuda. Viri pomoči v duševni stiski 

Dobro pazite nase tako, da poskrbite za svoje osnovne potrebe:

  • urejeno in zdravo prehrano,
  • zadostno količino telesne dejavnosti,
  • urejeno spanje (če imate težave s spanjem, si lahko preberete tale prispevek)
  • pijete dovolj vode,
  • Preživite čim več časa na svežem zraku in sončni svetlobi

In ne pozabite, tudi epidemija Covida-19 bo enkrat minila.  

 

Povzeto po: https://www.psychology.org.au/getmedia/74e7a437-997c-4eea-a49c-30726ce94cf0/20APS-IS-COVID-19-Public-Lockdown-fatigue.pdf

2018 © - ZD Idrija | Pravno obvestilo | Piškotki | Kolofon

Nujna medicinska pomoč:    (05) 37 34 212 ali 112